Tartu Ülikooli Molekulaar- ja Rakubioloogia Instituut on aastast 2013 korraldanud gümnaasiumiastme õpilastele praktilisi töötubasid, kus noortel on võimalus ühe päeva jooksul tutvuda bioteaduste baasteadmiste ning kaasaegse laboritehnikaga.
Sel aastal võttis populaarsust kogunud õppepäevadest osa 10 erinevat kooli nii Tartu lähistelt kui ka mujalt Eestimaa piirkondadest, kust kokku osales 196 gümnasisti. Traditsiooniliselt viisime läbi töötoad kriminalistika ja HIV-i retseptori teemadel, kus viimases on noortel küllaga avastamispõnevust ka iseendaga – nimelt võimalus eksperimenteerida oma DNA-ga.
Juba eelmisel aastal peale õppepäevade lõppu panid osad koolid ruttu end n-ö soovilisti, et ka sel aastal kindlasti õppepäevadest osa saaksid. Õppepäevad on olnud ka väga hea võimalus õpilastele, et tutvuda lähemalt geenitehnoloogia ja bioloogia erialadega ning üleüldiselt Tartu Ülikoolis õppimisega. Ja tundub, et need töötoad on nii mõnegi noore silmad avanud ning huvi teaduse vastu äratanud.
(Aga) mis on selle juhendamise telgitagused? Vastab geneetika õppepäevade 2023 koordinaator Agnes Vaht.
Telgitagune on võib-olla iseenesestmõistetav, et geneetika õppepäevade korraldustiimi jaoks on kogu see protsess palju pikem kui õpilaste jaoks. Tegelikult hakkasime tasakesi geneetika õppepäevadeks valmistuma juba eelmise aasta detsembris, nii et oleme mõttes olnud juba mitu kuud õppepäevade lainel. Õppepäevade ajal peavad juhendajad hiljemalt eelneval päeval hakkama valmistuma, kordama, vaatama esitluse märkmeid üle ja kogu päeva enda peas läbi tegema. Me tuleme kohale ju õpilastest varem ja lähme ära hiljem, sest päeva alguses on vaja asjad ette valmistada ja päeva lõpus klassiruum ära koristada.
Õppepäevade jooksul saavad juhendajad päriselt teada, mis tunne on olla õpetaja rollis. Tavaliselt on nii, et pärast kaht järjestikust päeva juhendamist läheb hääl ära, sest tudengid lihtsalt ei ole harjunud rääkima nii palju, ning kui klassi peale peaks veel mingil põhjusel häält ka tõstma, et kõik ikka kuuleks, siis küll mõtled: "Nonii, täna õhtul küll enam rääkida ei saa". Seetõttu ongi oluline terve päeva jooksul vett juua.
Tänu juhendamisele õpime ka ise õpetajaid veel rohkem respekteerima, sest ei kujutanud varem ettegi, kui raske on tegelikult mitu päeva järjest hommikust õhtuni jalul olla ja klassi ees rääkida. Näiteks kui mina kaks päeva järjest juhendasin, siis teisel päeval, kui kell 6 koju jõudes pea patja puudutas, siis enne hommikut ma enam ei tõusnudki. Nii et see üritus nõuab tudengitelt peale oma väärtusliku aja ohverdamise nii füüsilist kui ka vaimset pingutust - see on paras väljakutse.
Autor: Marcella Laura Polverino
Vaata ka:
Comments